Web design este procesul de proiectare a site-urilor web. Design-ul site-urilor web este procesul de proiectare a formei si funcționarii unui site web. Este un domeniu care se bazează pe concepte grafice, design-ul acestuia având rolul de a atrage vizitatorii spre pagina web si de a-i menține cat mai mult timp pe aceasta.
Designul site-urilor web are in vedere combinarea opțiunilor legate de tema, fonturi, culori, etc., cu elementele care definesc funcționalitatea si arhitectura site-ului.
După ce se stabilesc cerințele tehnice necesare pentru realizarea unei pagini web (de exemplu „sa fie optimizata pentru internet Explorer”, „sa fie compatibila cu toate tipurile de browser”, „trebuie sa existe posibilitatea includerii unui blog sau forum pentru comentarii etc.”), următoarele aspecte devin relevante:
- logo;
- fonturi;
- culori;
- elemente grafice (simbolice);
- design de conținut (albul, negru si orice alte combinații de alb/negru ar trebui evitate, iar textele si elementele grafice ar trebui sa fie in contrast cu fundalul sau cu celelalte elemente ale paginii).
Designerul care realizează site-urile web va recomanda clientului asupra modului in care trebuie sa arate acestea, dar numai clientul va avea ultimul cuvânt asupra aspectului final.
Designerii de site-uri web se ocupa si cu optimizarea paginilor pentru motoarele de căutare (de ex. Google), folosind un limbaj semantic web si tehnici SEO (Search Engine Optimization – optimizare pentru motoarele de căutare).
Web design-ul este un domeniu care include:
- Proiectarea unei pagini web;
- Optimizarea oricărui site web pentru motoarele de căutare;
- Design grafic pentru site-uri web.
- Realizare de magazine online
- Mentenanța de conținut a website-urilor sau a magazinelor online
- Mentenanța tehnica a website-urilor sau a magazinelor online
În calitate de web designer, puteți fi responsabil pentru crearea unor pagini individuale sau site-uri web întregi. Pentru a deveni profesionist necesită experiență și cunoștințe despre:
HTML: Aceasta este limbajul de baza in care este scrisa structura paginii web și este baza tuturor site-urilor web.
CSS: Acesta este modul în care paginile web sunt prezentate vizual. CSS (Cascading Style Sheets) gestionează aspectul unui site web, inclusiv aspectul, tipografia, culorile și multe altele.
JavaScript: este un limbaj de programare care vă permite să implementați lucruri complexe pe pagini web, cum ar fi: hărți interactive, grafică animată 2D/3D, videoclipuri și multe altele.
Programare CGI, PHP, AS, scripting ColdFusion, XML: toate limbajele de programare sunt diferite. Multe site-uri nu trebuie să fie dezvoltate utilizand toate aceste limbaje de programare, dar foarte multe site-uri bogate în funcții vor trebui cu siguranță să fie codificate în unele dintre ele.
SEO: optimizarea motoarelor de căutare asigură că un site web este bine poziționat pe Google și in cadrul altor motoare de căutare și că persoanele care caută produse, servicii sau informații pot găsi conținut cât mai relevant pentru căutarea lor.
Managementul resurselor de server: Toate tipurile de site-uri sunt găzduite de un server, clasic sau cloud. A ști cum să le gestionezi este o abilitate esențială pentru designerii web pentru ca după ce site-ul este construit acesta trebuie găzduit pe internet pentru a putea sa fie vizualizat.
Strategie de marketing pentru mediul de Internet: a avea un site web nu este suficient. Ele trebuie să fie comercializate printr-o strategie de marketing digital eficienta pentru a putea vinde produsele sau serviciile ce se regăsesc in respectivul site.
Comerț electronic și strategii de conversie: magazinele online sunt website-uri avansate cu o complexitate ridicata comparative cu site-urile de prezentare . Acestea sunt la mare căutare în aceste zile, iar designerii web trebuie să știe cum să creeze un magazin online de succes.
Creare & Gestionare de conținut: acesta este principalul motiv pentru care utilizatorii vizitează site-ul și petrec timp pe acesta. A fi capabil să creezi conținut de înaltă calitate și a ști cum să „mâncăm” marketingul de conținut este o abilitate valoroasă pentru designerii web.
Elemente de web design:
Layoutul: Reprezintă modul in care sunt aranjate elementele grafice, imaginile, reclamele și textul. În lumea online, un obiectiv cheie este de a ajuta utilizatorii să găsească dintr-o privire informațiile pe care le caută. Aceasta include menținerea echilibrului, consecvenței și integrității designului.
Culorile: Alegerea culorii depinde de scop și de client; aceasta poate fi simplă alb-negru sau multicoloră, transmițând astfel personalitatea unei persoane sau a unui brand.
Elementele de Grafică: includeți sigle, fotografii, clip art-uri sau pictograme care vă îmbunătățesc designul web. Acestea trebuie să fie poziționate corect pentru a se integra cu culoarea și conținutul paginii. Acestea trebuie selectate astfel încât să nu facă site-ul dificil de încărcat.
Fonturi (tipurile de caractere text): utilizarea diferitelor fonturi poate îmbunătăți designul site-ului dvs. web. Majoritatea browserelor web pot citi doar un număr limitat de font-uri, numite „caractere sigure pentru web”, astfel încât designerii lucrează de obicei în cadrul acestui grup larg acceptat. De-a lungul timpului au apărut metode a integrare a fonturilor favorite sau giganți ca Google au propriile colecții de webfonts.
Putina istorie a web design-ului:
Tim Berners Lee, primul web designer din toate timpurile, a inventat și a publicat online primul website din istorie în 1991. Site-urile nu erau atunci atât de complexe și d.p.d.v. al conținutului si al elementelor de layout cum sunt acum – limbajul de bază folosit era html – acesta avea puține opțiuni și permitea doar o serie limitată de formatări, inclusiv introducerea de linkuri pentru a lega paginile unele cu altele; designul era simplu, liniar şi standardizat.
Berners-Lee a declarat pentru The Guardian: „Oamenii au căzut atunci de acord să folosească un set minim de caractere / simboluri pentru designul web-ului – acest lucru însemna doar politețuri și elemente bine definite care nu presupuneau nicio barieră mentală.”
Atunci când a fost întrebat despre cea mai importantă învățătură din această domeniu, Berners-Lee a replicat: „Sunt doua lucruri pe care le amintesc mereu. În primul rând, web-ul înseamnă comunicare – pentru mine înseamnă mai mult decât adresa mea electronică sau o prezentare online. Web-ul este construit prin schimb de informații și idei între oameni – este acea schimbare de idei și informații care în mod normal se petrece deschis in conversațiile om cu om, nu prin intermediul unui ziar sau al unei reviste. A doua lecție este că web-ul nu e doar despre paginile web. El conectează paginile web cu fiecare membru din rețea – roboti pentru indexarea, cititorii traducătorilor automatizate, modelele de răspuns ale lui Google șamd. Web-ul este un sistem de rețele care ne ajută să înțelegem mai bine, să răspundem și să comunicam cu oamenii”.
Mai multe informații despre primul website din istorie găsiți si aici:
http://www.w3.org/People/Berners-Lee/WeavingTheWeb/thewebahead.html
La început web design-ul era doar pentru informare – site-urile erau simple liste de linkuri chiar dacă acestea conțineau imagini sau erau structurate într-o manieră care să ofere informații de calitate. Oamenii au râs la început de website-urile lor („Acest lucru e pentru copii, nu știu cum să folosesc html!”), dar in câțiva ani WEB-ul si internetul au schimbat totul.
Web design-ul a evoluat în special prin nevoia utilizatorilor de a oferi mai multe opțiuni interne, iar acest lucru a modificat radical imaginea site-urilor web. Ulterior, Web 2.0 a adus o nouă serie de dimensiuni ale design-ului, care se referă la disponibilitatea și funcționalitatea limbajelor web.
O caracteristică a Web 2.0 este creșterea interesului pentru contribuții ale utilizatorilor în procesul de creare a conținutului – acest lucru aduce o schimbare importantă asupra muncii designerilor, care trebuie să ia în considerare nevoile utilizatorilor, dar şi cerințele de design ale mediului online.
Un exemplu de astfel de site este http://www.librariavirtuala.com/. O altă caracteristică a web design-ului modern este deschiderea către mai multe platforme (datorită diferențelor de tarife, viteze și performanțe dar si a noilor tehnologii ce se impun in viețile oamenilor), pentru ca web design-ul să fie funcțional şi accesibil oriunde: desktop, laptop, tabletă sau smartphone – acest lucru impune o nouă serie de reguli de web design privind stilul şi design-ul.
Pentru ca design-ul Web 2.0 este personalizat, specific celor trei tipuri de utilizatori: creatorii conținutului, vizitatorii site-urilor web şi motoarele de căutare pentru indexarea paginilor respective – toate acestea solicită o abordare diferită a website-urilor care sa fie optima pentru toate cele 3 categorii enumerate mai sus.
Deși necesitatea unei experiențe interactive, directe cu mediul online implică noi cerințe din partea designerilor, acest lucru nu trebuie să aibă ca rezultat pierderea calității designului. In general strategia cea mai buna este realizata prin analiza parametrilor noului mediu online, a concurentei locale sau internaționale și adaptarea noi lucrări la aceste condiții.
Design-ul web evoluează continuu, ceea ce implică o abordare de tip evolutionary (în care sunt luate în calcul schimbările ce vor apărea in timp scurt sau mediu) sau cu totul revolutionar (care presupun implementarea unor noi soluții tehnice şi creative pe care nu le întâlnești frecvent la site-urile de profil sau la site-urile contemporane in general).
În ultimii ani, datorită dezvoltării puternice a acestui domeniu, odată cu apariția și popularitatea platformelor populare de integrare CMS (Content Management System) (cum ar fi WordPress, Joomla, Typo3, Drupal, Wix, Shopify etc.) pentru generarea rapidă de web pagini., designul web folosește din ce în ce mai mult teme de design predefinite, șabloane sau șabloane de design.
Ele oferă utilizatorilor o varietate de opțiuni sofisticate de personalizare și modificare (culori, fonturi, galerii, efecte vizuale, casete, tabele, formulare, machete de pagină și funcții predefinite, conectori la alte aplicații web) care se pot combina pentru a realiza un design web original și general. Proiectarea temelor grafice în platformele CMS trebuie sa fie făcută cu testarea atenta a sistemului de design adaptiv, adică funcționarea perfecta pe diferite tipuri de dispozitive și browsere.
Un design web bun ar trebui să urmeze aceste recomandări de bune practici:
- compoziție „curată” și atractivă, care nu distrage atenția de la conținut;
- grafică modernă, atractivă, cu cel mai bun raport între elementele vizuale și conținutul textual în tendințele actuale;
- cel mai bun comportament de răspuns posibil (viteza de încărcare); global traficul mobil reprezintă deja mai mult de 75% din tot traficul ce se face pe internet;
- structura logică a informațiilor cât se poate de simplă pentru o navigare ușoară, permițând vizitatorilor să ajungă rapid la paginile de interes.
Lumea designului web este în continuă schimbare. Ceea ce a funcționat acum câțiva ani s-ar putea să nu mai funcționeze astăzi, iar ceea ce funcționează astăzi s-ar putea să nu mai funcționeze mâine. De aceea, este important să fiți la curent cu cele mai recente tendințe și tehnici din acest domeniu în continuă evoluție.
Și aici intervine Master Class Academy. Oferim cursuri online care vă învață tot ce trebuie să știți despre web design – de la elementele de bază până la tehnici avansate. Fie că sunteți începător sau designer experimentat, avem un curs pentru dumneavoastră. Așadar, ce mai aștepți? Învață web design cu Master Class Academy!